Piano vs Pianola: Crònica d’un duel inèdit a la Biblioteca de Catalunya al voltant de la música de Blancafort

La Biblioteca de Catalunya va viure dimarts passat 9 maig a la nit una jornada musical molt particular. Coincidint amb l’exposició Manuel Blancafort, família, amistat i paisatge, es va organitzar una vetllada inèdita al voltant del piano i la pianola i de la relació musical entre Manuel Blancafort i la pianista Maria Canals.

Ramon Sunyer interpreta a la pianola la peça “Montserrat” de Joan Baptista Blancafort (Foto: Biblioteca de Catalunya)

Va ser una ocasió única de veure i escoltar algunes de les composicions per a piano més destacades de Manuel Blancafort en formats molt poc habituals. La vetllada va tenir lloc a la Sala de Llevant de la Biblioteca de Catalunya i es va plantejar com un inèdit i suggerent duel entre pianola i piano, que va transportar als assistents a un viatge en el temps.

El concert va comptar amb intèrprets de luxe: el pianista Antoni Besses, que recentment ha enregistrat l’obra integral per a piano de Manuel Blancafort, el compositor Bernat Vivancos, i Albert Blancafort, mestre orguener i nét del compositor de La Garriga.

Bernat Vivancos interpretant el Nocturn nº2 de Manuel Blancafort (Foto: Biblioteca de Catalunya)

També van ser protagonistes de l’acte el compositor Frederic Mompou i els grans pianistes catalans Maria Canals i Ricard Viñes, amb qui Blancafort va mantenir una intensa relació musical i personal. La periodista musical Ana María Dávila va iniciar el programa parlant del vincle musical entre Manuel Blancafort, Maria Canals i Ricard Viñes.

El concert va començar amb la interpretació en pianola de la sardana “Montserrat” composta per Joan Baptista Blancafort, pare de Manuel. I a continuació, també en pianola, es va interpretar una peça inèdita en la producció musical de Manuel Blancafort i Frederic Mompou: una peça de ball -foxtrot- que tots dos van compondre conjuntament anomenada “Shangai” i que van signar sota el pseudònim Hobby. Aquesta primera part va finalitzar amb l’audició d’un històric enregistrament que el gran pianista Ricard Viñes va fer el 1931 de “L’orgue dels cavallets”, una de les peces més conegudes del cèlebre “Parc d’Atraccions”, l’obra que va donar a conèixer Blancafort internacionalment.

Després d’escoltar, en aquest cas en pianola, un altre dels temes més coneguts de “El Parc d’Atraccions, la “Polka de l’equilibrista”, la part final del concert va ser un inèdit duel de nocturns de Blancafort, interpretats per piano per Antoni Besses, i amb la pianola per Albert Blancafort.

El pianista Antoni Besses interpreta el Nocturn nº1 de Manuel Blancafort (Foto: Biblioteca de Catalunya)

El programa va ser una ocasió única per escoltar com sonava un instrument, la pianola, que va tenir un gran èxit popular durant els primers anys del segle XX però que va desaparèixer de forma abrupta el 1930 amb l’aparició de noves formes de difusió musical. Precisament, el pare de Manuel Blancafort, Joan Baptista, va fundar a La Garriga una de les fàbriques punteres a Espanya en la producció de pianoles. La formació musical de Blancafort es deu en bona part a la seva feina de traslladar les notes del pentagrama al rotlles perforats per a la seva reproducció en la pianola.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s